tisdag 18 december 2007

Adventsfasta

Bloggfastan är över för den här gången - men adventsfastetiden fortsätter. Ingen dum idé alls att ta det lite lugnt fram till julhelgerna, så att man då med desto större välbehag kan kasta sej över skinkor och syltor. Och den som bävar inför kyrkoårets två långa fasteperioder (inför jul resp. påsk) kan jag ju lugna med att "fest bryter fasta" och att man alltså får äta som folk på söndagen, uppståndelsens dag. (Ungefär som muslimerna får äta på nätterna under ramadan - lite "fusk" måste vi tillåtas för att vi ska härda ut).

Vi EFS-are som kanske är av mer festande än fastande sort (?) kan ju i alla fall prova en liten minifasta så här mellan Johannes Döparens och jungfru Marias söndag. Inte för att blidka Gud eller göra oss märkvärdiga, utan bara för att låta adventsbudskapet sjunka in ordentligt och solidarisera oss med dem som får leva i yttersta fattigdom. "Han var rik, men blev fattig för vår skull, för att vi genom hans fattigdom skulle bli rika."

6 kommentarer:

Unknown sa...

Fredagsfasta

Hej Andreas,

Jag har ett annat förslag till fasta, som en arbetskamrat och jag har kört i ungefär 2,5 år nu. Det är att hoppa över maten och använda lunchrasten på fredagar till enskild bön i stället. Vi bor på varsitt håll, men går båda till en lugn och tyst plats, exempelvis till en kyrka i närheten av arbetsplatsen, och ber. Fredagar har vi valt för att då blir det en förberedelse för helgen då det ju alltid är fest bara att få vara hemma med familjen. Dessutom är det veckodagen Jesus dog på. Båda använder vi Frälsarkransen som hjälpmedel.
Jag tycker det här har hjälpt mig med regelbundenhet i bönen. Regler och rutiner är ju inte så lätt för oss som har svårt med den religiösa delen av kristen tro. Prova själv. Det kanske är något som borde puffas för?

--Bengt

Bengt "Begis"Gustavsson sa...

Nej, det här är nog lite för "smetigt" för min smak. Vi involverar oss i introverta fastediskusioner med mer eller mindre "andliga" förtecken som bara berör oss själva. Vad leder det till?

Får jag som motvikt föreslå en "Miljömedveten advent"?
Den som kommer på flest metoder att spara på miljön (=Guds skapelse) tre veckor framåt vinner....
-En annan Bengt-
("Begis")

Unknown sa...

Tips 1: Köp en ful gran.

Unknown sa...

Tips 2: Vägra upplyst ren på hustaket.

Bengt "Begis"Gustavsson sa...

Bra idé Bengt:
Jag skall nog både "Granfasta" och "Renfasta" i år...
Begis

Andreas Holmberg sa...

Ja men Begis, kanske det var just under stillheten i Bengt 1:s lunchfasta som han kom på dessa fina sätt att spara vår miljö? Det inre och det yttre hänger väl ihop? Jag ska prova idén när jag börjar jobba igen (hemma med tre barn går det mindre bra).

Tack, tack båda Bengtar (visst är det kul att vi har en påve som heter Bengt men varför kallar vi honom inte så? Portugiserna säjer ju Bento - häftigt tycker jag!).

Nu ska jag försöka fixa en riktigt ful gran att pryda! God Jul!