lördag 9 februari 2008

Askonsdag

Det går ju alldeles utmärkt att fira gudstjänster på "svarta" dagar i almanackan - julböner och skärtorsdagsmässor har vi ju länge haft, och nu kommer askonsdagsmässorna på bred front. Vi har ju hela tre årgångar av läsningar på Askonsdagen, så det är bara att haka på, om inte i år så nästa år!

När min vän Blaise från Burundi följde med till Luleå på sportlovet för ett par år sedan, var han ytterst angelägen att gå i mässan i S:t Josef Arbetarens katolska kyrka på askonsdagskvällen. Jag följde med och det var en rejäl, fin gudstjänst på många sätt.

I år gick jag till Svenska kyrkan i Bollnäs - och nog var gudstjänsten fin, men deltagarna var nästan bara årets konfirmander (mer eller mindre dittvingade?). Det är inte lätt och tar sin tid att etablera en ny gudstjänstdag. Men Askonsdag gillar jag.

Hursomhelst gick jag efteråt och handlade mjölk på ICA med ett svart kors i pannan!

Inga kommentarer: