fredag 30 maj 2008

Begravningen - ett förtroende att förvalta väl

Påskvänner!

Rektorn, redaktören m.m. Fredrik Sidenvall skriver i senaste numret av Kyrka och Folk om "Begravningen - ett förtroende att förvalta väl." En av de mest läsvärda, brinnande och brännande texter jag läst nu i vår. Läs och begrunda!

Jag tror att det dessutom är en text som många olika grupper i Svenska kyrkan kan stämma in i. Karin Långström Vinge ger t.ex. Sidenvall högsta beröm på sin välfrekventerade blogg, vilket inte hör till vanligheterna.

Glada tackar vi Jesus:
tack, Herre, att döden blir kort!
Vi ska få leva hos dej en gång,

du tar oss från döden bort.
Uppstått har Jesus...

3 kommentarer:

Karin sa...

Jag tror ändå att Fredrik och jag håller med varann till 95 procent. Men de övriga 5 procenten är de som diskuteras livligast.

Det är f ö inte så ofta du länkar till en liberal tråkkyrklig, heller? :)

Trevlig helg!

Andreas Holmberg sa...

Hej Karin! Kul att träffa dej här oxå! ;o) Du har rätt i att "hälsan tiger still" och att man ofta är mer ense än debatter eller valrörelser - eller blogglänkar - tycks utvisa.

Men när det gäller "de 5 livligast diskuterade procenten" är ju du och Fredrik ofta på varsin sida. (Och jag kanske oftast - men inte alltid - mer på Fredriks än din).

Det är viktigt då att också i stridens hetta kunna urskilja - och ta upp - frågor som faktiskt förenar. Precis som Fredrik gjorde i sin ledarartikel - och som du gjorde genom att länka till den.

Andreas Holmberg sa...

...och genom att skriva till honom och tacka! Personliga kontakter är inte fel - vi behöver inte bli ense eller "vänskapskorrumperade" för det. Också hårda debatter blir ofta schysstare efter enskild kontakt. Jag börjar liksom diskutera med verkliga människor - som du - och inte med någon slags personifierad ideologi.