lördag 31 maj 2008

Dagens konventikel

Påskvänner!

Ja, så var den över - eftermiddagens EFS-samling hemma hos oss. Ett 10-tal personer mötte upp, och vi fortsatte läsa ur Brander/Skyttes "Ett år med Jesus". Predikan för 3:e söndagen efter pingst (2 e. Tref.) föranledde många reflektioner kring ämnet höjdhopp ;o). Sen sjöng vi SvPs 420 (kan ingen göra en ny melodi till den?).

Och så den lilla kärleksmåltiden - mackor o kaffe m glass. Verkligen i all enkelhet - det är inte så lätt att våga bjuda hem varandra om ribban sätts för högt (apropå det här med höjdhopp!). I det fallet känner jag att jag som sådär lagomhuslig man fyller en uppgift (jag driver i varje fall inte upp prestationskraven!). Men jag får ju erkänna att jag är min hustru tack skyldig för att det blev så bra som det blev - även för barnen.

Fast det var jag som gjorde smörgåsarna och serverade!

Lärjungar rädda. Dörren stängd.
Plötsligt stod Jesus ibland dem.
Gav dem med ord och andedräkt
fridens och sanningens Ande.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Sv Ps 420, är det "Gud i mina unga dagar..."?

Jag ska tänka på den, så får vi se. Risken är att man är för inkörd på den melodi som finns, men jag håller med, den är inte särskilt passande till texten.
Alternativt kan man ju ändra texten till "Gud i mina tunga dagar" för så låter den ju.

--Bengt

Andreas Holmberg sa...

Nja, "Gud i mina unga dagar" har nr 582 och låter inte så tung om man spelar den raskt. Olle Nivenius berättar att psalmen var på väg ut men fick oväntat positiva recensioner av yngre ("ung björk i skogen passar bra till miljömedvetandet"). I Sionstoner 1972 finns en spännande mollmelodi som inte heller låter så tung om den spelas raskt.

Men det var alltså SvPs 420 vi sjöng (trots att jag planerat 225) eftersom Bo Brander så starkt lyfte fram Jesus samtal med Petrus efter uppståndelsen. ("Lärjungen känner Herrens blick: Älskar du mej av allt hjärta?"). Psalmen är ju rätt ung - från 80-talet - men melodin förknippas ju med "Gammal är kyrkan, Herrens hus" och är väl inte den mest lämpliga för just denna text.