lördag 17 maj 2008

EFS och ELM idag

Påskvänner!

Ni i Skåne har förstås god koll på EFS:s syskon i "BV"(Bibeltrogna Vänner), numera Evangelisk-Luthersk Mission (ELM), låt vara med det gamla namnet kvar som någon slags underrubrik. Men i övriga landet torde kontakterna vara färre - ELM finns ju knappt på andra håll än i Skåne, Vikbolandet, Stockholm och Västerbotten, och det är Skåne som är rörelsens verkliga centrum.

Men prova att lyssna på en gudstjänst den 20 april från Roseniuskyrkan där Markus Hector predikar. Jag tycker personligen att gudstjänsten är fräsch och predikan inträngande, med både lag och evangelium, allvar och glädje. Här har "arvet" förvaltats utan vare sej förstening - en stor risk för en profilerat lärokonservativ rörelse som BV/ELM - eller förvanskning, vilket torde vara den största risken för de flesta av oss andra som försöker förvalta arvet från urkyrkan, reformationen och folkväckelsen på 1800-talet.

Jag vet att åtminstone delar av EFS har samma goda inriktning som blir tydlig i denna gudstjänst. Jag vet också att allt i ELM inte är lika bra som detta. Men jag hoppas att vi ska kunna pröva allt och behålla det goda hos varann.

Han lever, och jag ska få bringa
hans vänner hans levande ord!

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mej som är medlem både i EFS och ELM är det förstås glädjande att läsa bloggposter som denna!

Andreas Holmberg sa...

Ser man på - finns det fortfarande någon som tillhör "EFS:s bibeltrogna vänner"? Jag som trodde att alla BV:are var utdrivna sedan 1911!

(Nu får vi visst passa oss - BV/ELM håller på att infiltrera EFS! Eller är det vi i EFS som genom Erik J A håller på att ta över ELM? ;o)

Säger Andreas som är medlem i både EFS och Missionskyrkan...