fredag 30 maj 2008

Vardagliga, för alla ständigt verifierbara fakta

Påskvänner!

Replik på mitt eget inlägg om tvärsäkerhet:

Hör verkligen bibelns utsagor till "vardagliga, för alla ständigt verifierbara fakta"?

Jo, i den bemärkelsen att de står där och kan läsas av vem som helst!

Det är inte precis något vardagligt, för alla ständigt verifierbart faktum att Gud älskar oss, att han kan göra helandeunder, att han ska skapa nya himlar och en ny jord o.s.v. Men ett ständigt verifierbart faktum (tag och läs!) är att Joh. 3:16 m.fl. ställen förkunnar "Så älskade Gud världen...", att NT vimlar av helandeunder till bekräftelse av evangeliet, att Gud påstås vara inte bara denna världs utan också en kommande världs Skapare och uppehållare.

Visst finns det ur mänsklig synvinkel (obs!) många dunkla frågor och utsagor också i bibeln. Men vi kan inte förneka - som ofta sker idag - att det också finns fullständigt glasklara (om än fantastiska) utsagor om t.ex. syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Nu förstår jag nog att det var en annan slags tvärsäkerhet som frågeställaren ville kritisera. Jag ville bara förebygga ett missförstånd och säga: trots alla mina egna tvivel, trots andras ifrågasättanden, så vet jag i några fall helt säkert vad Skriften och kyrkan med stort K tror och lär. Allting flyter inte och behöver inte relativiseras ens i samtal med våra grannar och släktingar, med New Age-are och K-G-Hammar-beundrare. Däremot ska vi ödmjukt erkänna det vi inte förstår eller är säkra på.

...när ännu jag var långt ifrån
så gav han mej sin käre Son,
min räddning har jag i hans blod,
ja, tänk vad Gud är god!

Och han du inte sjunga så,
sjunga så, sjunga så,
så läs Kolosserbrevet 2
där orden tydligt står.
Lägg sedan bort allt ack och ve
och läs i Psalmen 23
hur Herren är din herde kär
som omsorg om dej bär.

Inga kommentarer: