måndag 14 juli 2008

Klavertramp i äktenskapsdebatten del 2

Påskvänner!

För att komplettera ett tidigare inlägg: Det förekommer naturligtvis verkligt svåra övertramp i äktenskapsdebatten, av mycket värre karaktär än den text jag tidigare tog upp (som jag mer karaktäriserar som en kommunikationsmiss). Det kan handla om okunskap och misshugg men också om verklig homofobi. Särskilt illa är det när ett ändrat äktenskapsbegrepp öppet påstås bereda vägen för pedofili och andra verkliga övergrepp.

Men en annan slags allvarligt klavertramp i äktenskapsdebatten begås även, anser jag, av de företrädare för Svenska kyrkan som, trots alla sina goda intentioner i övrigt, inte förmår svara tydligt på följande fråga:

Om man nu tänder på personer av båda könen - jag tänker på min elev och hennes "många bisexuella vänner" - spelar det då ur kristen synvinkel, vilket väl borde vara konfirmandlärarens eller biskopens synvikel, någon som helst roll ifall man bildar familj med någon av samma kön som man själv eller med någon av motsatt?

Den som inte kan svara på den frågan borde, anser jag, läsa om Första Mosebok 2, Matteus 19 och Jesus fråga: "Har ni aldrig läst...?"

Gud som allting skapade
sej till lov och pris,
skapade man och kvinna
och satte i paradis,
bjöd dem leva samman
som ett kött och blod,
ha sin Gud för ögonen
och leva i kärlek god.
Honom vare lov!

Inga kommentarer: