onsdag 23 juli 2008

Länksamling till debatten Edsinger vs Andersson

Påskvänner!

Till ledning för den som vill följa det offentliga, viktiga samtalet mellan Georg Andersson och Olof Edsinger lägger jag här in några länkar. Jag hade själv svårt att hitta Georg Anderssons texter på Dagens nätsida, för när jag sökte på sökordet "Georg Andersson" dök bara Olofs texter upp men inga texter av Georg Andersson. Men när jag sökte på "Olof Edsinger" hittade jag Georgs texter (bland många andra). Så kan det vara när man skriver om andra men inte om sej själv. (Eller när en tidnings sökmotor är lite trubbig).

[Först Olof Edsingers helgkrönika i Dagen (2 maj): "Fäst vid Jesus - om att inte låta sig upptas av allt elände. Rätt länk inlagd här den 25 juli - det blev fel krönika vid första försöket.]

Georg Anderssons replik (21 maj): "Beklämmande uttalande om förfall i Svenska kyrkan."

Olof Edsingers första replik (21 maj): "Svenska kyrkan tenderar att missa huvuduppdraget".

Georg Anderssons andra replik (4 juni): "Varning för andligt högmod som lätt leder till sekterism."

Olof Edsingers andra replik (25 juni): "Stämpla inte alla andra åsikter som sekterism."

Georg Anderssons tredje replik (16 juli): "Edsingers bokstavstro oroar".

Olof Edsingers tredje replik (22 juli): "Svenska kyrkan bör praktisera den mångfald man bekänner sig till."

Vi får nog anledning att återkomma till den här viktiga debatten. Jag vill bara just nu peka på det intressanta faktum att Dagen tydligen har ersatt Budbäraren som forum för den interna EFS-debatten. Och det tycker jag är bra - den här debatten är intressant för betydligt fler än bara EFS-arna och det är bara bra om den inte förs alltför internt. Fast Erik Johansson i Örebro har ju rätt i att det i grunden snarare är en bibelsynsdiskussion än en diskussion om äktenskap och homosexualitet.

Vishet, o Herre,
giv oss av höjden.

Inga kommentarer: