söndag 27 juli 2008

Sommarkantor med hopfällbar orgel

Påskvänner!

En härlig friluftsgudstjänst vid kyrkstallarna utanför Segersta kyrka fick jag delta i denna dag. Jag fick spela på en sån där obetalbar hopfällbar orgel som solskenssångaren Hultman turnerade omkring med på sin tid. Helt fri från batterier, sladdar och annat jox. Underbart! Jag kompade "En vänlig grönskas rika dräkt" och la in Waldemar Åhléns fina överstämma på andra versen - det lät verkligen som "yra fåglar"!

Den där otroliga orgeln, som alltså går att fälla ihop så den ser ut som en ordinär resväska, lär ha transporterats omkring mellan byarna på cykelpakethållare förr i världen. Jag fick dock inte ta med mej den på pakethållaren. Jag hade cyklat till gudstjänsten på nordöstra sidan Varpen (2 mil ungefär) och tänke cykla hem till stan (Bollnäs) på sydvästra sidan, men fick tyvärr en snöplig punktering i Hårga och hämtades med bil av frun och yngste sonen. Hallonsnåren utanför Hårga hembygdsgård var dock paradisiska! Kul även att se det hambodansande paret i trä!

Sin lycka och sin sommarro
de yra fåglar prisa.
Ur skogens snår, ur stilla bo
framklingar deras visa.
En hymn går opp
av fröjd och hopp
från deras glada kväden,
från blommorna och träden.

Inga kommentarer: