torsdag 3 juli 2008

Träffade tf kyrkoherden vid kvarterskrogen

Påskvänner!

Vi har en restaurang modell kvarterskrog här i grannskapet (när barnen blir större... ;.) Hursomhelst, på hemväg från cykeltur modell längre mötte jag tf kyrkoherden i min sommarkantorsvikariatförsamling (puh!) med fru på väg in i sagda sylta. De hejade vänligt - och jag vände - med smågrabbarna i cykelkärran - och pratade lite mat, köksrenovering OCH JOBB! D.v.s. jag undrade när sommarens brudpar ville träna inför vigslarna och hur mycket jag förväntades vara med (det hemliga syftet bakom min fråga var att jag gärna vill veta några veckor i förväg vilka poplåtar brudparen vill ha som utgångsmarsch ;).

Att jag aldrig lär mej! Sånt där som är lite glad övning och musikaliskt extraknäck för mej är ju blodigt JOBB för vissa. Här möter jag en sommarglad och åtminstone kvällsledig präst, och så halkar jag in i SNACKA JOBB-fällan! Hade frågan varit av mer akut måste-karaktär, så är det klart att det varit helt okej att ta upp den. Men det här kunde jag ju ha tagit nån annan gång - inte när jag träffar goda vänner på väg till en avslappnad utemåltid. Jag vet ju hur irriterad jag kan bli på folk som i onödan stressar upp min fru pastorn på hennes lediga helg eller lediga måndagar. Nu gjorde jag samma sak själv.

Som sagt - verkligt viktiga spörsmål som rör t.ex. akut behov av själavård, de små barnens frågor, nya uppmuntrande händelser o.s.v. ska man aldrig vara rädd att ta upp med en pastor. Men annat, som lika väl kan vänta, kan man gärna ta upp via mejl, på expeditionstid (telefon eller besök), i samband med gudstjänst (som just den pastorn leder, inte om det är pastorns lediga helg).

Sånt här skulle nog ingen pastor/präst säga - men jag lovar att de tänker! Fast jag misslyckas alltså själv ibland, trots att (eller just för att?) jag är gift med en pastor.

Glad högsommar på er alla! Igår var det 30 grader i Göteborg och 28 grader i Luleå - vilket gör att de allra flesta EFS:are fått badväder. Bry er inte om att nordanvindar sägs svepa ner över landet redan imorgon.

Så lev Guds nu. Av Guds nåd får du
ta mot var stund ur hans hand.
Och när dagen lång du hör fåglars sång
hör du himmelens egna ljud.

Inga kommentarer: