lördag 9 augusti 2008

Pilgrimsvandrare på väg

Påskvänner!

Så har jag då skickat iväg min fru och ett 15-tal andra deltagare på pilgrimsvandring mellan Vevlingestrand i Bollnäs och Segersta kyrka. Det är en vandring på omkring 20 kilometer, och den beräknas ta hela dagen, andakter och måltidsraster inberäknade. Vid helgsmålstid ikväll blir det pilgrimsmässa i Segersta kyrka, vars komminister Magnus deltar i vandringen.

Jag och barnen var med vid morgonsamlingen i Vevlinge kl. 8.30 i morse. Vi ska även betjäna med lunch i Bäckänge missionshus klockan 1, så det är snart dags att fara dit. Återkommer med erfarenheter från dagen! Jag tror som sagt att pilgrimsvandringar är ett utmärkt hjälpmedel för andlig utveckling - när de genomsyras av Bibelns ord och gemenskap i bön, sång, tystnad och samtal.

Idag har vi t.o.m. en luthersk helgongrav vid målet: Svegs Märta (1829-1920), eller Märta Jansson som hon egentligen hette, ligger begravd alldeles utanför kyrkans sakristia. "Ett undantag i Guds rike", kallade Carl Olof Rosenius henne. Jag ska berätta mer om henne senare.

O hur saligt att få vandra
hemåt vid vår Faders hand!

Inga kommentarer: