måndag 16 februari 2009

Ett sista försök inför kyrkovalet 20/9 2009

Påskvänner!

Det är lätt att ge upp. Men det kan vi göra senare ("det är aldrig försent att ge upp" som Ronny Eriksson så träffande formulerat saken). Inspirerad av
Göran Skyttes kolumn i Svenska Dagbladet, men även av kyrkopolitrukernas debattartikel på Brännpunkt i samma tidning, förnyar jag härmed uppropet om EFS som nomineringsgrupp i årets kyrkoval. Har själv skickat in en lista på ett 10-tal personer bara härifrån EFS-gruppen i stan, men fler behövs. Nu i februari. Vare sej vi tycker att EFS:are ska kunna kandidera både till kyrkomötet och till det lokala kyrkofullmäktige, eller bara till det senare (kandidatfrågan löser vi på sommarens årskonferens i Skellefteå).

Mitt blogginlägg om kyrkovalet från den 11 november är lika aktuellt som någonsin. Och det Erika Cyrillus skrev på sin blogg i fjol:

Jag har tänkt på en sak. Varför är inte EFS - som är så bra - en nomineringsgrupp i kyrkovalet?

300 namnteckningar är allt som behövs för att registrera en nomineringsgrupp till kyrkovalet. Därför föreslår jag att du skickar in din namnteckning med förtydligande och personnummer, och skriv att du är stödperson för EFS.

Tänkte nämligen att det vore väl naturligt att EFS går att rösta in i kyrkomötet, eftersom vi vill vara en aktiv grupp inom Svenska kyrkan.

Programmet är redan klart: EFS vill- uppmuntra och stödja personlig kristen tro- inspirera till andligt samtal och bibelbruk- skapa personligt engagemang för mission såväl lokalt som globalt- betona hela gudsfolkets roll som bärare av kyrkans uppdrag- erbjuda strukturer, mötesplatser och former för detta.

Tillräckligt bra för att gå till val på, eller hur? Organisation och lokala grupper som kan göra egna listor finns redan. Det är bara att "tuta och köra".

Fast så var det ju detta med namnet. EFS måste registreras, och jag behöver alltså ha stöd av 300 personer. Får jag inte det lär jag väl hitta något annat att rösta på. För övrigt är kyrkovalet den 20 september 2009. Lätt att komma ihåg - 20-09-2009.


Ta ett A4-papper och skriv:Jag stöder EFS registrering som nomineringsgrupp i kyrkovalet.Namnteckning, namnförtydligande och personnummer.Namnteckning, namnförtydligande och personnummer.o.s.v.Skicka till: Budbäraren, 751 7o, UPPSALA


Det har under vintern visat sej att många reagerar kraftfullare mot att EFS skulle representeras i Svenska kyrkans kyrkomöte än mot att Socialdemokraterna och Moderaterna gör det!!!! Vad kan man säga om det annat än att vanans makt är stor och att så ska en groda kokas. Kan inte EFS med kraft medverka till att få bort politikerstyret i kyrkomötet i höst, så tänker då inte jag sitta still i båten. Och den EFS-are som själv i kyrkovalet uppträder under politisk parti-beteckning, eller i politisk-parti-anknuten nomineringsgrupp, ska få med mej att göra. Detta sagt helt utan hatkänslor, bara i ren och ärlig ilska ;)!

Gud, låt oss känna din Andes ledning,
så att vi vet att din väg vi går.
Låt elden brinna i våra hjärtan,
till dess vi målet når.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara dumt att isolera EFS ännu mer genom att bilda en egen nomineringsgrupp. Det vore betydligt bättre om EFS medlemmar satsade på POSK eller Frimodig Kyrka - då skulle ni tillsammans med andra kunna hjälpa till och vända Svenska kyrkan i rätt riktning.

Unknown sa...

Jag har svängt och tycker numera att EFS ska vara en egen nomineringsgrupp. Jag ska skicka in ett papper med mitt namn till Erika. Kanske får jag några fler namn med mig, men det är en massa POSK-are i vår förening, så det kanske inte blir så många.

Men vad tycker styrelsen? Hur ska man ha inflytande om inte via kyrkomötet?

--Bengt

Andreas Holmberg sa...

Hej Bengt! Jättekul att du gillar idén med EFS som nomineringsgrupp! Hoppas du får några namn åtminstone (många bäckar små och 300 namn är inte mycket om 10 pers kunde skriva på i Bollnäs).

Hej m! EFS kan knappast betecknas som isolerat (mer än POSK eller Frimodig kyrka) så länge rörelsen står kvar i Svenska kyrkan åtminstone (inte annars heller, anser jag).

POSK eller Frimodig kyrka är helt anständigt att rösta på - eller engagera sej i - eftersom de är partipolitiskt obundna. Och jag sympatiserar dessutom med Frimodig kyrka i många frågor. Det kan naturligtvis anses ha ett värde att många kyrkliga rörelser ryms i samma nomineringsgrupp. Men jag menar att DET ÄR I KYRKAN VI RYMS OCH SKA RYMMAS. Vår gemenskap syns i att vi satsar på samma kyrka och samma kyrkoval, inte att vi hör till samma nomineringsgrupp. Jag tycker inte om när Frimodig kyrka (eller POSK) presenterar sej som alternativET till de (riks- och kommun-politiska partierna), eftersom det, när rkp-partierna alltmer vittrar sönder som kyrkovalsalternativ, säkert kommer att finnas plats för betydligt fler nya nomineringsgrupper. Och då tycker jag det vore anständigare med en riktigt högkyrklig nomineringsgrupp typ aKF, som säkert skulle kunna få ett par mandat, med en tydlig inställning i exempelvis ämbetsfrågan (endast män bör prästvigas på sikt), och en lågkyrklig nomineringsgrupp typ EFS och kanske någon gammalkyrklig typ Kyrkliga Förbundet/Lutherstiftelsen/Missionsprovinsen, vad vet jag, än med Frimodig kyrkas föga frimodiga hummande i ämbetsfrågan (p.g.a. behov av förenade krafter i äktenskapsfrågan m.m. ska nu ämbetsfrågan anses överspelad och kvinnor i prästämbetet anses OK även från högkyrkligt håll, eller ändå inte?).

Med ett 100%-igt valdeltagande från berörda rörelser (istället för den defaitism som så ofta brett ut sej där) skulle vi kunna få ett betydligt intressantare kyrkomöte än idag, även om de modernliberala riktningarna kommer att dominera så länge en majoritet av folket är med i Svenska kyrkan (om inte en verklig folkväckelse kommer, förstås).

Som jag förstått det (rätta mej gärna, någon!) är styrelsens medlemmar inte emot att EFS registreras som nomineringsgrupp lokalt eller på stiftsnivå, eller ens på riksnivå, men kan inte själva stå som kandidater eftersom de i flera fall redan är aktiva i andra nomineringsgrupper (inte M, C och S väl?, helst inte FiSK, MiSK, ViSK och Kr heller hoppas jag).

Jag anser att EFS bör få registreras som nomineringsgrupp på alla tre nivåerna (det är då 300 namn krävs, för lokal registrering krävs färre), men att årskonferensen i Skellefteå beslutar om EFS verkligen ska ställa upp till kyrkomötet och vilka som isåfall bör nomineras som kandidater. Personer ur styrelsen (som helst företräder styrelsemajoritetens hållning i olika frågor) är även mitt förstahandsönskemål, och kan inte det uppnås bör nog EFS inte ställa upp till kyrkomötet (den sortens "dubbla ansvarslinje" orkar vi nog inte med - ska valberedningen i fortsättningen nominera folk dels till styrelsen, dels till kyrkomötet?). Man kan förstås diskutera om rekryteringen till styrelsen försvåras av att kyrkomötesdeltagande ingår (möjligen) och samtidigt anser åtminstone jag att kyrkomötet är en så viktig arena för beslut som gäller även EFS, att aktivt deltagande där (någon gång per år) är nog så angeläget som deltagande i EFS-konferenser.

Det finns absolut anledning att ställa kritiska frågor och ifrågasätta om EFS som varumärke verkligen ska ställa upp i val till kyrkomöte - eller för den delen kyrkofullmäktige (om man bara ännu kraftigare ifrågasätter varför M, C och S gör det).

Men det finns absolut ingen anledning att tveka inför att skriva på listan till stöd för att EFS registreras som nomineringsgrupp! Det kan man faktiskt göra även om inte är övertygad om att man själv ska rösta på en EFS-lista. Det räcker att man inser värdet av opolitiska alternativ i kyrkovalet, och att man vill ge EFS och årskonferensen största möjliga handlingsfrihet.