onsdag 4 mars 2009

Så lätt går det inte

Påskvänner!

När nu Världen idag (äntligen) slår upp det nya Spong-besöket och uppmärksammar vad Spong egentligen står för, försöker ansvarige inbjudare, kontraktsprosten och biskopsprovvalsvinnaren Hans Ulfvebrand komma undan med följande ord:

– Det är viktigt påpeka frågetecknet i rubriken. Vi kanske inte alls behöver en ny kristendom. Men den grundsyn jag har är med ord ur en 400 gammal bön: Om jag avvisar en människas åsikter, bevara mig från att visa bort henne själv. Vårt arbetssätt i Sofia är att låta många röster komma till tals. Jag har även sagt ja till Oasrörelsens kommande konferens.

Argumenten för Spongs medverkan skulle alltså vara:

1) Ulfvebrand själv sätter frågetecken inför somligt Spong säger

2) Vi ska inte visa bort en människa bara för att vi avvisar hennes åsikter

3) Sofia församling tar även emot Oasrörelsen

Till detta är att anmärka:

1) Fullständig åsiktsgemenskap råder väl aldrig mellan två personer. Det är en självklarhet att Ulfvebrand inte är överens med Spong om precis allt. Men det räcker inte för att kompensera för att Ulfvebrand haft det fantastiskt dåliga omdömet att bjuda in Spong i dennes egenskap av biskop och kristen ledare. Dessutom verkar meningsskiljaktigheterna vara tämligen små eller föga accentuerade i samtalen med Spong. Redan för tre år sedan, efter sitt förra besök i Sofia församling, skrev Spong följande om Ulfvebrand: "Kyrkoherden på platsen, Hans Ulfvebrand, och hans fru Åsa har de senaste fyra åren blivit mina goda vänner. Hans framträder allt mer som en viktig ledare för den nya kristendom som kämpar för att födas i Sverige." (Spong: "Watching Christianity Evolve in Scandinavia"). Och talarlistan vid de evangelisk-lutherska kyrkodagarna i Sofia kyrka den 17-19 april, se http://inspire.accson.se/bilder/2781/50904.pdf, med bl.a. K-G Hammar, Ann-Louise Eriksson, Thorkild Grossböll, se http://www.existentiell-tro.net/grosboll/, Caroline Krook och Olle Carlsson (jfr Stefan Swärds recension av hans "Kristendom för ateister") ger snarast intryck av en samling med en innerlig tros- och värdegemenskap, ungefär som vid mer traditionella evangelisk-lutherska kyrkodagar. Några mer allvarliga kontroverser de medverkande emellan torde i varje fall knappast vara avsedda eller på goda grunder kunna ställas i utsikt.

2) Vi stöter väl inte ut människor (från mänsklig värme och gemenskap) för att vi inte kallar vem som helst till talare på våra kyrkodagar? Jag antar att Ulfvebrand inte skulle kalla biskop Richard Williamson i SSPX som talare på sina kyrkodagar - och plötsligt faller ju då hela hans resonemang. Att visa respekt för varje människa som människa innebär naturligtvis inte att jag behöver respektera eller kalla varje biskop som biskop.

3) Att Sofia församling även härbärgerar en del goda krafter, och t.ex. hyr eller lånar ut lokaler till Oasrörelsemöten, kan omöjligt tas till intäkt för att den påpekade villoläran och förnekelsen därmed skulle bli mer OK. Ett pluralistiskt samhälle bör kunna innehålla det mesta - men Svenska kyrkan är inget allmänreligiöst forum utan ett evangeliskt-lutherskt trossamfund. Dessutom står Ulfvebrand och församlingens präster utan minsta tvekan som inbjudare och värdar för helgen 17-19 april, medan jag tillåter mej tvivla på att de är lika engagerade i Oasrörelsens samlingar och lika framträdande på Oasrörelsens foldrar. Och skulle de vara det bleve Spong-saken inte ett dugg bättre för det, medan Oasrörelsen däremot skulle löpa risk att syltas in i nyandlighet och kristusförnekelse.

PS. Rune Imbergs kritik av John Shelby Spong är i huvudsak relevant och drabbande. Men jag vill gärna framhålla att jag inte, trots otydligheter i Spongs sexualetik, ett ögonblick tror att Spong vill öppna för pedofili eller liknande övergrepp. Och jag anser det innebära en försvagning av den övriga kritiken mot Spong att alls ta upp sådana exempel. DS.

Jag vill sjunga om min vän,
Mästaren. Jag tveklöst följer
honom som är sanningen,
för vars blick sej inget döljer.
Herre, Jesus Krist, Guds Son,
dej jag får allt ljus ifrån.

4 kommentarer:

SigridL sa...

1) OJ!!
2) HEJA!!

Båda kommentarerna utsprunga efter att ha läst din kommentar på EFS-debattsida.

Anonym sa...

Andreas! Jag tackar Gud för din frimodiga kommentar. Jag har även läst ditt inlägg "En ruin har högt i tak" på Budbärarens hemsida.Jag tror och vet att många med dig är oroade över det som förekommer i Svenska Kyrkan.
"Gud väck oss och ge oss insikt om vad som händer idag i svensk kristenhet."

Anonym sa...

1. ?
2. ?
3. ?

Biskop Spong står iallafall för en levande och förmodligen överlevande kristendom. Till skillnad från din dödande och nedtryckande smörja.

Andreas Holmberg sa...

Hej anonym 2! (Och ni andra också). Tack för mothugget - sånt är ju alltid spännande. (Jodå, tack för uppmuntran ni andra).

Ja, det är fullt möjligt att "biskop" Spongs idéer överlever så länge jorden står. Jag bedömer inte livskraften - den är ju ofta lika stark hos ogräs som hos den önskade grödan. Och jag har aldrig funnit den argumentation helt övertygande, som menar att andra teologier har mer rätt för att de framförs av samfund som växer mer än Shelby Spongs och likasinnades.

Det är naturligtvis fullt möjligt att se mina rader som "dödande och nedtryckande". På ett sätt var det också avsikten; jag VILL verkligen eliminera/trycka ner viss sorts förkunnelse i Svenska kyrkan helt och hållet (med schyssta medel naturligtvis, genom opinionsbildning och ärlig maktkamp, inte genom kättarbål), nämligen sådan förkunnelse som går rakt på tvärs mot hela den kristna kyrkans bekännelse.

Ta dansken Thorkild Grosböll t.ex. som medverkar i Sofia 17-19 april: det är naturligtvis helt OK att säga att man inte längre tror på Gud som himmelens och jordens skapare (eller ens uppehållare), och allraminst som någon Fader Allsmäktig - men det är INTE okej att fortfarande ge sej ut för att vara kristen om man i praktiken blivit a-teist eller pan-teist och tar avstånd från de allmänkristna trosbekännelserna eller bara använder gamla kristliga uttryck i nya, egenproducerade bemärkelser. Det är faktiskt rena bedrägeriet, hur upplivande och livskraftigt det än kan tyckas i många sekulariserade människors ögon.

Och den s.k. andra trosartikeln, den om Jesus Kristus, behandlas ju lika fullständigt nerbrytande av Shelby Spong. Han förnekar ju rakt på sak att Jesus skulle vara av mer gudomlig natur än vi andra, haft någon föruttillvaro i evigheten innan han föddes i Betlehem, sonat världens synder, undkommit ödet att ruttna i en grav o.s.v. Nåväl, allt detta kan säkert te sej som mycket förnuftigt och sympatiskt, men det har knappast ens några avlägsna likheter med kristen tro. För att inte tala om hur mycket det strider mot Svenska kyrkans evangelisk-lutherska bekännelse. Och det måste i saklighetens intresse klargöras, hur dödande och nedtryckande det än kan upplevas för den som ser den "nya kristendomen" á la Spong, Grossböll, Hammar, Ulfvebrand & c:o som framtidens glada melodi.