onsdag 15 april 2009

Gardell, Gustavsson och ödmjukheten del 2

Påskvänner!

(Fortsättning på förra bloggposten):

Det märkliga är bara, Rolf Ericsson och övriga, att när man gentemot Gardell hävdar principen att HAN också bör återge andras ståndpunkter korrekt och respektfullt - ff.a. apostlarnas eller Jesus´egna men också konservativa teologers - så blir man lätt betraktad som självgod ;o). Jag tvivlar själv på jungfrufödelsen och Jesus kroppsliga uppståndelse ibland - men jag tvivlar inte ett ögonblick på att Nya Testamentet, liksom i dess efterföljd Svenska kyrkans bekännelseskrifter, hävdar att detta verkligen, rent fysiskt, har inträffat! (Vilket inte alls utesluter djupa symboliska betydelser).

Och när man, utan att på minsta vis förmena Gardell rätten att fundera, tala och skriva, upprörs över att just Svenska kyrkan, med sin evangelisk-lutherska bekännelse, tämligen okritiskt upplåter så mycket av lokaler och spaltutrymme till Jonas Gardells förkunnelse, för att inte tala om John Shelby Spongs!!!!!, så är det snudd på att man anses ifrågasätta yttrande-, tanke- och trosfriheten.

Men kära vänner (och ev. ovänner) - är det någon som på allvar tror att en kyrka med Gardells teologi skulle slå lika mycket på trumman för en Jesus-bok av Dag Sandahl ("Jesus motspänstig medmänniska"), Anders Sjöberg ("Vem är den mannen") eller Stefan Gustavsson ("Gör som Gud bli människa")? Visst, Gardell är en "kändis" och har naturligtvis större förutsättningar att dra fulla hus eller sälja sina böcker även utan Svenska kyrkans öppna stöd, men jag vill åt principen: INGEN öppnar sina lokaler för vad som helst, INGEN tidning erbjuder sina prenumeranter förmånliga priser på vilken bok som helst (som nu både Sändaren och Kyrkans tidning gör med Gardells bok). Och sanningen är nog tyvärr den, att Svenska kyrkans ledande teologer i långa stycken delar Gardells teologi (som i långa stycken går käpprätt på tvärs mot kyrkans bekännelse) och därför inte bara i någon sorts ödmjukhet "tolererar" Jonas Gardell utan rent av applåderar hans bibelsyn, kristologi m.m. Men jag hoppas att jag har fel! (DET var väl ödmjukt sagt ;o). Och att någon i Svenska kyrkans ledning snart bevisar det.

Jag är glad över att Jonas Gardell intresserar sej för Jesus. Jag ser honom som en sökare, och det är roligt att han läser bibeln så flitigt. Jag skulle gärna gå på en diskussionskväll med t.ex. Jonas Gardell och Stefan Gustavsson. Eller bjuda in honom till samtal i mitt församlingshem eller så. Det är Gardells möjligheter att faktiskt, utan tydligt kritiska bemötanden, "förkunna" för sökare och nykristna i Svenska kyrkans kyrkor, det är den kolportörsverksamhet Kyrkans tidning och Sändaren ägnar sej åt när de sprider "Om Jesus" som jag ifrågasätter. Varför såg man inte till att Stefan Gustavssons FANTASTISKT BRA böcker "Kristen på goda grunder" och "Gör som Gud: bli människa" fick motsvarande spridning? Och om nu Gardells "Om Jesus" säljer sej själv mycket bättre, varför då slå på trumman för den så mycket? Är det så illa att Svenska kyrkan och frikyrkan vill vara med och tjäna pengar Gardells förnekelser (jo, när det gäller t.ex. jungfrufödelsen och, än viktigare, försoningen genom Jesus död på korset handlar det faktiskt om det)?

Missförstå mej inte. Vi bör ta vara på de samtalsmöjligheter som kommer tack vare Jonas Gardell. Vi bör inte bara kritisera utan också positivt presentera. Jag hävdar bara att våra möjligheter till det - som kristna inom Svenska kyrkan - försvårats av att den kyrka vi tillhör ger intryck av att officiellt acceptera Gardells teologi. Och jag anser, liksom jag gjorde beträffande Da Vinci-koden, att vi INTE bör springa iväg och köpa Om Jesus (det banar bara väg för nya upplagor av en bok jag INTE vill stödja). Däremot kan vi gärna läsa tidningsintervjuer med Gardell, gärna gå och lyssna på hans bokpresentation om tillfälle ges samt (vissa av oss i varje fall) gärna låna hans bok på bibliotek - de ören han får för det är honom väl unnade ;o).

Se Stefan Swärds analyser av Gardells kristuspresentation: Kristendom a la Jonas Gardell -Gardell igen -Min Jesustro och min egen kommentar till Gardell-intervjun i Trots allt.

Halleluja! Halleluja!
Jubla nu på alla vis:
sjung för Gud en glad ny visa,
sjung en hymn till Herrens pris.
Han som på ett kors som offer
för all världens frälsning dog,
Jesus Kristus, Ärans Konung,
upp från dödens mörker stod!

3 kommentarer:

Rolf Ericson sa...

Bäste Andreas! Jag har aldrig påstått att DU är självgod. Det är fjärran från min horisont

Andreas Holmberg sa...

Nej, det var som sagt Monica som sa det. Inte du, även om jag adresserade bloggposten till dej. Och inte törs jag säkert säga att hon har helt fel (DET vore ju självgott i överkant ;o).

Men som du säger bör man vara noga med att återge andras åsikter och ståndpunkter korrekt, även om man inte delar dem. Sedan gör vissa en höna av en fjäder, som du helt riktigt påpekar, medan andra "gör en fjäder av en höna", d.v.s. bagatelliserar även mycket allvarliga fel. Risker finns åt båda håll.

Om jag ligger i riskzonen för att göra hönor av fjädrar, Rolf (det är mycket troligt, även om du inte direkt säger - eller kanske ens menar det), så ligger kanske du och många kyrkligt anställda (och/eller EFS-are) snarare i riskzonen för att göra fjädrar av hönor ;o). Om du inte tar illa upp att jag säger det. D.v.s. att hårda angrepp mot kyrkans tro och lära - inifrån kyrkan själv! - bemöts så välvilligt och tolkas så positivt att folk aldrig riktigt förstår vad som händer.

Rolf Ericson sa...

Jag förstår mycket väl din rädsla när vi möter så många nya idéer som vi inte riktigt kan förstå. Jag delar den rädslan med dig och vill på intet sätt negligera det som du kallar hårda angrepp mot kyrkans tro och lära. Det verkar som du är mycket påläst. När det gäller Gardell, Shelby-Spong eller andra, så vet du naturligtvis mer än jag vad de står för. (Jag vet givetvis en del annars skulle jag inte delta i detta tankeutbyte, men som sagt, det bara en bråkdel av vad du vet skulle jag tro.)
Nu är det väl trots allt så att en del av den kritik som riktas mot fundamentalistisk kristendom är berättigad. Den faran föreligger även hos dem som delar Spongs tankar. Vi behöver inget nytt evangelium enligt varken Gardell eller Shelby-Spong, men vi behöver Andens ledning till att tolka Skriften och själva bli tillräckligt "vuxna", så att vi kan förstå vad som är från Gud. Dessutom behöver vi vara drivna av kärlek och barmhärtighet, ty detta är de egenskaper som finns hos Gud. "Där barmhärtighet och kärlek bor. Där är också Gud, där är också Gud."