lördag 18 april 2009

Morgonsol i Mellansel del 1

Påskvänner!

Sitter här i biblioteket på Mellansels folkhögskola, som skänker bort böcker gratis! Förra perioden fick jag köpa Kaj Munks (1898-1944) klassiska predikningar (i översättning av Sven Stolpe) billigt, men nu fick jag Josef Stenlunds (1915-2001) pojkromaner Fjärde spionen och Ormjägarna på Sinai alldeles, alldeles gratis!!! Säger bara Waw! Fjärde spionen är ju ett måste för en lulebo, och historien om lille Bosses hjortronplockning är ett humoristiskt mästerverk. Ormjägarna på Sinai är en förtäckt katekesundervisning om 10 Guds bud, nyutgiven detta århundrade av Kyrkliga Förbundets bokförlag.

Läser också diverse tidskrifter, bl.a. senaste Trots allt. Och senaste Budis - som jag inte fått i brevlådan (har det blivit något tjafs med autogirot sedan de försenade studiemedlen i januari?). Innerligt roligt att läsa intervjun med far och son Larsson. Den senare har ju även skrivit ledarartikeln - kunde väl aldrig ana att denne unge man och generationskamrat var så grundligt ihopsydd. Dråpligt också om EFS i Gullänget - God bless. Coolt svarat av EFS-prästen Birgitta Aasa Sjöström. (Och Tomas Nygrens historia om Johnny slår allt - fast jag har hört den berättas om 25- resp 50-öringar; inflation inflation).

Jag tänker absolut kräva att grundkursledningen försöker få hit både Greger Larsson och Tuulikki Koivunen Bylund till sommaravslutningen (hon tänker ju använda sommaren till att lära känna sitt nya stift, och då bör man väl börja med EFS och Mellansel?).

Solen skiner in genom fönstret, och ännu återstår några timmar tills lektionerna börjar. Jag tror att jag ska ta mej en morgonpromenad. Ni vet väl om att det är äkta rosenianskt? Jag har länge föreslagit att den berömda planschen En kristens dagordning ska kompletteras med Rosenius' anvisning om kroppslig förkovran: "Förgät icke din dagliga promenad".

Världen som nu föds på nytt
pånyttföder glädjen.
Mitt ibland oss vandrar nu
den uppståndne Herren.

Inga kommentarer: