tisdag 14 april 2009

Stiftshögtid i Gävle Heliga Trefaldighets kyrka

Påskvänner!

Somliga av oss "Annandagarnas vänner" var på stiftshögmässa i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i går Annandag Påsk - jag tror att gudstjänsterna i halva Södra Hälsingland var sammanlysta dit. Ändå var kyrkan knappast kvartsfull ens, men så är den också en rejäl 1600-talskyrka av domkyrkosnitt (större än både Härnösands och Luleås domkyrkor). Och vi Annandagarnas vänner är kanske inte så många ännu. (Men vänta bara! ;o)


Ragnar Persenius från Uppsala predikade uppbyggligt på temat "Bliv kvar hos mig", och vi sjöng också just den psalmen, vers för vers interfolierad med hans predikan. Fint! (Liksom den magnifika körsången med dito orgelspel m.m.). Det var verkligen en glädje att också som bollnäsbo få vara med på ett hörn denna regniga aprilsöndag. Särskilt om jag nu inte kan vara med vid EFS:s distriktskonferens i Edsbyn nästa vecka, där Persenius också medverkar.

Persenius hade nyligen varit i Zimbabwe, och hans korta redogörelse efter predikan ingav faktiskt hopp också om en framtid för detta land (efter att landet nyligen avskaffat (!) sin egen valuta och börjat använda utländska valutor även i den inhemska handeln har affärsdiskarna så sakteliga börjat fyllas med varor igen).

Efter gudstjänsten träffade jag den närmast legendariske gävlelektorn och högkyrkomannen Erik Petrén (f. 1919), som fortfarande deltar i det offentliga samtalet och skriver ledare för Svensk Pastoraltidskrift och som jag inte sett sedan 1993 ungefär, då jag bodde på Laurentiistiftelsen i Lund utan att bli mer högkyrklig för det. Han upplyste mej nu om några saker som jag ska be att få återkomma till (de är inte på något sätt hemliga).

En av de yngre prästerna bad mej om en kopia på ett kort jag tog av utgångsprocessionen, där hennes typ 8-åriga dotter bar processionskorset. Ett kort jag tog alldeles innan batteriet i min kamera tog slut. (Prästens kamerabatteri hade laddat ur någon timme tidigare ;o)

Även Budis´ chefredaktör, nybliven gävlebo (det bär mej emot att likt vissa skojfriska personer säga gävel), hann jag hälsa på som hastigast - mitt på bilvägen om jag ska vara ärlig - innan det var dags för hemfärd på blöta vägbanor. (Till Gävle ska man ta tåget, men annandagstiderna var omöjliga).

Glad Tredjedag önskas er alla! Påsken har bara börjat!

Leva i världen,
omvänd till verklighet,
vänd mot Guds framtid,
följd av hans trofasthet...

Inga kommentarer: