onsdag 6 maj 2009

Första personalmötet

Påskvänner!

Var på mitt första personalmöte med församlingens anställda i morse. Härligt att få börja med morgonbön och den märgstarka psalmen "Jesus för världen". Att sedan den upplästa betraktelsen inför söndagen däremot bara behandlade sista versen av episteltexten från Johannes kändes i och för sej lite väl typiskt för kyrkan av idag. Men jag var mycket positivt inställd idag och tog verkligen till mej de underbara orden "Gud är kärlek", hur ofta de än missbrukats och ryckts ur sitt sammanhang. De är verkligen Guds ord och Guds löfte ändå, också de.

(Läs gärna hela den underbara episteltexten som förberedelse inför helgen! Inte bara en gång utan flera - och sjung sedan psalmen "Så älskade Gud" av Betty E. som är skriven till just den texten).

Som sagt: det var roligt att träffa de anställda, av vilka jag redan kände de flesta (upptäckte jag under presentationsrundan). Gud välsigne arbetet och helgen! Jag är stolt och glad - hör du det Klas - över det evangelium vi i Svenska kyrkan får sprida. Tänk att Johannes´ predikar i så många kyrkor på söndag! Och, förhoppningsvis, Jesus!

Så älskade Gud världen all,
att han gav den sin ende Son,
att var och en som på honom tror
skall få ett evigt liv.

Ty däri består kärleken,
ej att vi först har älskat Gud,
men däri att han har älskat oss
och sänt till oss sin Son.

Ja, däri har Guds kärlek stor
blivit uppenbar för oss,
att till försoning för all vår synd
han sände oss sin Son.

Han sände till oss Jesus Krist,
att på honom vi skulle tro.
Må vi förbli i hans kärleks kraft
och han förbli hos oss.

Inga kommentarer: