måndag 18 maj 2009

Internetupplagan av "Dop och barndop"

Påskvänner!

Så här mellan de stora dophelgerna Påsk (fornkyrkan) och Pingst (urkyrkan i Apg. 2) kan det vara på sin plats att aktualisera det stora ämnet Dopet, som ibland mest verkat som ett tvistefrö men som ändå är något som Jesus själv instiftat till vår frälsning och eviga glädje.

Nu är jag klar med första halvan av internetupplagan av P P Waldenströms utmärkta skrift Dop och barndop, där han i dialogform sammanfattar både de skriftställen som berör dopet och de argument kring dessa som framfördes på hans tid (många av "Timoteus" yttranden är direkt hämtade ur samtida skrifter av baptister som Wiberg och Lagergren). Naturligtvis är skriften partisk, i det att "Natanael" som på denna punkt företräder en evangelisk-katolsk uppfattning (vad ni än tror om Waldenström!) vanligen får sista ordet och ibland kan te sej lite dryg, men samtidigt utgör den som sagt en utmärkt sammanfattning av både Skrift och tradition. (De åtta kapitel jag ännu inte hunnit publicera berör mera den senare). Frågan torde vara aktuell även för EFS idag.

Dopets nåd mej ger i tiden
stöd och fäste för min tro,
skänker hopp att efter striden
i Guds himmel finna ro.
När min blick, mitt hjärta brista
vill jag säga i det sista:
Jag är döpt i Jesu namn.
Fader, tag mej i din famn.

3 kommentarer:

SigridL sa...

Nu fick jag mig ett gott skratt! Klickade på P.P.-länken och hamnade i:
Andreas Holmbergs företal till internetupplagan av P P Waldenströms skrift Dop och barndop (1898)
Kopplingarna andra, mer namnkunniga (hitintills) personer som skrivit "företal" lyste klart.
Senare ska jag läsa det hela också.

Andreas Holmberg sa...

Ja du Sigrid ;oD. "Företal till Romarbrevet" et c. Jo jag vet ;). Men det är ju lite roligt att få ståta med ett eget företal oxå.

Jaja...

Jag kanske skippar det där med "Andreas Holmbergs" och ändrar det till "Nyutgivarens"...

Waldenström har i varje fall med bred marginal varit död i 70 år, så några problem med upphovsrätten lär inte föreligga.

ahmet sa...

hej systrar och bröder i fred, spana in min blogg! :)
http://svararkristendomen.blogg.se/