fredag 3 juli 2009

Lite andlig vägledning

Påskvänner!

När jag nu ska cykla iväg till Hanebo för att öva inför morgondagens bröllop, vill jag dela med mej av ett andligt råd som passar bra för både cykelturer och hängmattan:
Idissla de bibelverser du kan utantill! Dissa dem inte för att de skulle vara uttjatade, utan idissla dem, tugga dem noga och känn den underbara smaken! Du kan börja med bibelns första vers (den tror jag faktiskt att du kan!), för att en annan gång fortsätta med Lilla Bibeln: "Ty så älskade Gud världen..." eller Herdepsalmen "Herren är min herde".
Denna "hängmattebibelläsning" förutsätter förstås att vi andra tider av året - eller om du har möjlighet kanske just den här tiden? - fördjupar oss extra mycket i själva bibelboken och skaffar ett rikt förråd som räcker ända till dödsbädden, ja ända in i evigheten.

Som torra marken dricker regn,
som jorden tar emot sin sådd
och gömmer den,
Herre, låt oss ta emot ditt ord.

2 kommentarer:

SigridL sa...

Själv fastnade jag ordenligt i första versen hos Markus "Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus" och inledningen till bergspredikan hos Matteus: "När han såg folkskarorna gick han upp på berget"

Andreas Holmberg sa...

Ja, visst är även de verserna värda att "haka tag i"! (Jag tänker på Erik Grönlunds parafras på Markusevangeliet, den s.k. raggarbibeln: "Vi vann, sa Markus!").

F.ö. cyklade jag aldrig till Hanebo utan övade i Bollnäs kyrka istället. Några vägfarande turister - som besökte vägkyrkorna i länet - var besvikna över att kyrkan var låst, så jag fixade nyckel och stannade kvar några timmar för att nån skulle vara på plats under vägkyrkans öppettid. (Något hade gått fel med "värdlistan").