torsdag 23 juli 2009

Katastrof i Bollnäs? - timslång klockringning mitt i natten

Påskvänner!

Det låter ju faktiskt lite lustigt med timslång nattlig klockringning i södra Bollnäs - särskilt för oss som bor så pass långt ifrån (vi bor vid norra infarten) att vi inte stördes.

Men kyrkklockor uppfattas nog, när de ringer så länge i varje fall, som en slags larmsignal. Själv skulle jag nog undra om krig eller liknande brutit ut ifall jag väcktes av så långringande klockor. Så nog förstår jag om kringboende blev oroliga.
Fast så här i efterhand förefaller det ju - återigen - mest vara lite lustigt. Särskilt att ingen begriper ur klockorna gick igång. Var det åskan?

Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund berättar att hon på sin franska semesterort gladdes över klockringning klockan 7 på morgonen och ilade åstad till bykyrkan för, som hon hoppades, en uppbygglig morgonmässa. Men där ringde man tydligen sedan gammalt bara för att markera morgonstunden. "Kuckeliku, klockan är sju", typ.

Själv tänker jag i sammanhanget på Agnestigs Vi spelar piano del 1, där "Klockorna ringer till julottesång" var det första stycket med baskomp. Jag tror att det enda vänsterhanden behövde göra var att i varje takt anslå lilla C resp. G. Men ett genombrott i min musikaliska utveckling var det likväl! Och som regel ringer ju klockorna till gudstjänst, inte för något annat.

Give då Gud, var än vi är,
alltid när klockorna ljuder,
att vi går dit och delar där
glädjen som Herren oss bjuder.

1 kommentar:

Sulan sa...

Mouahahahahaaaa... jag tror det var spöken som ringde på St Lars den där natten :-)
Och när jag växte upp i Gävle på 70-80-talet i närheten av Staffanskyrkan, ringde Staffans kyrkklockor kl 08.00 och kl 20.00 varje dag. Någon gång på 90-talet framfördes klagomål från grannkvarteren och 08.00 ringningen togs bort. Dock tror jag att såväl Staffanskyrkan som Heliga Trefaldighetskyrkan i nämnda stad fortfarande ringer 20.00... ska kolla det nu till veckan då vi ska dit...