lördag 15 augusti 2009

Bra förslag om rösträtt för EFS-präster

Påskvänner!

Centerpartisten Anna-Sara Walldén har lämnat in en bra motion till kyrkomötet. Jag visste faktiskt inte att EFS-präster hittills saknat rösträtt i biskopsval. Men nu vill hon att de ska få det.

"Eftersom EFS-präster står under biskopens tillsyn ska de även ha möjlighet att påverka vem som blir deras biskop", säger Walldén enligt EFS:s hemsida.

Bra, Anna-Sara! Tråkigt bara att du ställer upp till val under beteckningen (C). Det gör det ju inte möjligt att rösta på dej i årets kyrkoval. Men nästa kanske! Statskyrkosystemet kan inte bestå länge till...

Väktare på Sions murar,
skåda vidden av ditt kall!
Inför den som prövar njurar

räkenskap du göra skall.

5 kommentarer:

SigridL sa...

förlåt att jag mailar till din blogg. Är din dator fortfarande sjuk? Har skickat Oasprogram till dig. Vill du ha det till nån annan adress så meddela

Anna-Sara Walldén sa...

Så roligt att du tycker om min motion. Hoppas att kyrkmötets majoritet gör detsamma :-)

Andreas Holmberg sa...

Ja, Anna-Sara, tack för motionen!Men jag tycker definitivt INTE om din partibeteckning (i ett kyrkoval, alltså, giller f.ö. inte FiSK heller). Hoppas du lämnar den och går över till Frimodig kyrka - i riksdagen i a f väljs man ju på ett personligt mandat och kan bli "vilde" eller partibytare under mandatperiodens gång.

Anonym sa...

Var bedöma personer och förslag utifrån parti? Det är väl det "gammelpartierna" håller på med.

Andreas Holmberg sa...

Hej anonym! Om du läser mitt inlägg ser du att jag gillar Anna-Saras motion trots att hon uppträder under den i ett trossamfunds beslutande församling gräsliga beteckningen (C).

Man bör givetvis rösta på hennes förslag i kyrkomötet trots hennes partitillhörighet (nu såg jag dock att hon drog tillbaka sitt yrkande i går kväll men fattade inte riktigt varför). Däremot hade jag inte en tanke på att i kyrkovalet rösta på NÅGON som har det dåliga omdömet att ställa upp på politiska partiers listor. I ett kyrkoval!!!