söndag 27 september 2009

Döden och livet

Påskvänner!

Så har "lilla påsk" gått till ända - den här hösthelgen med sitt död-och-liv-tema har fäst sej särskilt i mitt minne alltsedan jag hade några gudstjänster tillsammans med diakonen Ulla-Britt Granlund från Vilhelmina i Stensele och Åskilje hösten 1996. Hon måste ha lyft fram temat på något särskilt minnesvärt sätt; i varje fall har jag sedan dess sett fram emot Sjuttonde söndagen efter pingst.

Men i Missionskyrkan i Bollnäs handlade det idag om Moses "bergsupplevelser" på Horeb/Sinai - och övergången av Röda havet däremellan. En vandring från död till liv, liksom lagens tavlor innebar/innebär ett val mellan död och liv. Inte opassande till dagens tema, alltså.

Och igår var jag och yngste sonen Staffan i Göteborg över dan (morgontåget 03.42 från Bollnäs station och hemma igen med kvällståget 23.56!) för att övervara minstkusinen Lydias dop i Romelanda kyrka. Där anknöt prästen också till övergången av Röda havet - som en stor förebild till vad som sker i dopet.

Då, i den sista förtvivlade stunden
brast för Guds vindar förskräckelsens hav.
Vägen låg öppen när vattnen vek undan.
Vi som var döda gick ut ur vår grav.
Se här din möjlighet, ljöd till oss ropet,
vägen från döden till livet i dopet.
Halleluja! Halleluja!

9 kommentarer:

SigridL sa...

Då var det inte så konstigt att du inte var i Hudiksvall i helgen.
Oashelgen mycket lyckad. Total succé för Jesus, som en av våra präster skulle uttrycka det.

Andreas Holmberg sa...

Halleluja! Ja, Jesus kunde vara i både Hudiksvall och Romelanda - vi som är lite mer begränsade tvingas ständigt till jobbiga val ;o).

(Jag har inte riktigt flyt med de goda hälsingearrangemangen - men jag HAR varit i Söderhamn och lyssnat på Anders Sjöberg, typ 2005 nån gång).

SigridL sa...

Anders kommer till Njutånger i mars 2010 du kan få datum senare.

Andreas Holmberg sa...

Det är bergis samma helg som jag ska vara i Mellansel och samma helg som jag ska fira 40 bast (19-21 mars). ;o( Eller? ;o)

Andreas Holmberg sa...

Det är bergis samma helg som jag ska vara i Mellansel och samma helg som jag ska fira 40 bast (19-21 mars). ;o( Eller? ;o)

Gunnel sa...

Tänk, att du varit i Göteborg! Så nära för en blomma till 40 årsdan och tack för alla teologiska samtal under 2000-talet.
Hälsa din pastor!

Hälsningar
Gunnel
postmissionare
P.S. Du kollar väl det fina fotot på Paul petter Waldenström i min privata ägo och oxkärran med min far och farbror i Hemsidan? D.S.

SigridL sa...

Anders Sjöberg kommer 13-14 mars 2010
Skriv nu genast in detta i din kalender!!!

Andreas Holmberg sa...

Det är nu noterat, Sigrid! Hör av dej när du har några affischer!
/ Hls Andreas

Andreas Holmberg sa...

Det är nu noterat, Sigrid! Hör av dej när du har några affischer!
/ Hls Andreas