lördag 19 september 2009

Klok svåger - och min första blankröstning

Påskvänner!
Min käre svåger Per fick in en viktig debattartikel i GP: Partipolitiken hör inte hemma i kyrkan inför kyrkovalet imorgon. Läs!
F.ö. tvingas jag rösta blankt i församlingsvalet. För första gången i mitt liv röstar jag blankt (har annars tyckt att blankröstning mest är larvigt; man kan ju alltid rösta på det minst dåliga alternativet, har jag tyckt).
Men när KÖP (Kyrkan Över Partierna) och dess kandidater (en av dem är t.o.m. kyrkorådets ordförande!) inte ställer upp för omval - av tidsskäl? - finns det bara politiska partier kvar att rösta på här i Bollnäs. Aldrig att jag det gör. Jag röstar blankt och ger därmed opolitiska rengsjöpartiet Kyrkans Väl större möjlighet att hävda sej i samfälligheten (jag får inte rösta på det eftersom jag inte är skriven i Rengsjö).
Nu får det vara nog; inför nästa val måste vi bearbeta ALLA kandidater OCH politiska partier att sluta med den här förskräckliga hoprörningen av kyrka och stat.
Guds kyrkas grund är jordens största under:
när världens former ändras och förgår
är Kristus i all evighet densamme
och fast på klippan hans församling står.
När världens välden vittrar ner och faller,
går kyrkan fram mot sin fullkomnings vår.

1 kommentar:

Per Wallin sa...

Hej Svågern!

Inte lätt att rösta när man inte har något man vill rösta på. Men vem vet, snart kanske det blir bättre. Partipolitiken verkar skaka lite i fogarna.

Ta och läs följande som kom in idag - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.js p?d=114&a=518351 - inte dåligt att GP på sin förstasida på webben, nästan längst upp, kan ha följande ord:
"Ska kyrkan vara en skuggbild av riksdagen?
I dag är det kyrkoval. Och på många sätt är det ett val. Skall evangelium om Jesus Kristus stå i centrum, ett budskap som fått betyda så oerhört mycket för miljarder människor, eller skall kyrkan vara en blek skuggbild av riksdagspartierna? För det är en fråga om Jesus. Till vem har kyrkan sin yttersta lojalitet?"