torsdag 22 oktober 2009

Helle Klein och jag begriper ärligt talat inte...

Påskvänner!

Läser Helle Klein som skriver:

Kyrkomötesdebatten tog slut trots allt. De flesta jag pratat med anser att den hållit hög nivå och de värsta vulgärargumenten basunerades aldrig ut från talarstolen.

Det är bra. Faktum är att denna gång var det snarare somliga biskopar som märkte ut sig snarare än det gamla vanliga gänget runt Dag Sandahl och Frimodig kyrka.

Jag begriper ärligt talat inte att biskopar som Sven Tidevall i Växjö, Esbjörn Hagberg i Karlstad, Ragnar Persenius i Uppsala mfl ska kunna företräda Svenska kyrkan efter morgondagens beslut när de så intensivt i talarstolen har talat emot sina kollegor i biskopsmötet inklusive ärkebiskopen.

Jag håller med Helle. Jag begriper heller inte hur dessa biskopar ska kunna företräda Svenska kyrkan efter dagens beslut. Antingen anpassar de sej ju. Eller avgår.

Väktare på Sions murar,
skåda vidden av ditt kall.
Inför den som prövar njurar
räkenskap du göra skall.

Inga kommentarer: