onsdag 10 februari 2010

Söndagsfest med Uno Öhlunds fina psalm om Ordet och Uppenbarelsens ljus

Påskvänner!

I söndags var det stugmöte med EFS:are hemma hos oss. Det blev palt och sånt. Vi sjöng ur Sionstoner 1972 som jag fått 14 ex av från föreningen. Om man tittar under avdelningen "Barn och ungdom" finns det många fräscha sånger, varav en del inte kommit med i Psalmboken, ens i EFS-tilläggen.
Min favorit är nog ST1972:618, Uno Öhlunds fina sång från 1967 med Eskil Lundströms kongeniala melodi från samma år. "Gud som är av evighet / skapade vår jord, / han som danat allt, han vet / kraften i sitt ord. / Stjärnevärldens stora prakt, / atomens hemlighet, / de vittnar om hans skaparmakt / och om hans väldighet." Varför kom den sången inte in i EFS-tillägget, vare sej 1986 eller 2003? Urval är alltid svåra, men nog tycker jag att många lättviktigare sånger än denna fina troslära på vers tagits med. Måste fråga rättsinnehavarna om jag får ta med den i Sionstoner 2010.
En annan sång jag måste fråga om är Margareta Malmgrens/Gustav Wiklunds sköna evighetspsalm "Han har sagt oss: Frukta icke, / jag går före att bereda rum åt dej." (ST1972:420). Den är liksom föregående sång alldeles för strålande fin - både text och melodi! - för att inte få följa med in i 2000-talet. Eller hur? Kommentera gärna och ge gärna fler exempel på fräscha sånger som borde få en ny chans!

Anden hjälper oss att se rätt vår egen brist,
men ock på vad Gud vill ge oss i Jesus Krist.
Anden ger oss visshet om att vi hör Kristus till.
Han fyller oss med glädje, frid, förnya oss han vill.
Bibeln säger sanningen om Fadern, Skaparen.
Bibeln säger sanningen om Jesus, Frälsaren.
Bibeln säger sanningen om Anden som vår vän (Hjälparen),
Bibeln säger sanningen om väg till himmelen.
(Uno Öhlund)

Evigheten är ej mörker
för den människa som Kristi kärlek sett.
Han är före oss där framme,
har hos Gud för oss ett evigt hem berett.
(Margareta Malmgren)

1 kommentar:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack