lördag 6 mars 2010

Sköna aforismer av Olle Holmberg

Påskvänner!

Vi är inte släkt, vad jag vet, men litteraturprofessorn Olle Holmbergs aforismsamling "286 sätt att tänka" innehåller många sköna bitar. Vad sägs om följande:

Ädelstenen
I orden Jag fattig syndig människa, om i allvar erfarna, bär också den dummaste kristna ett ljus av ädelsten inom sig som långt i värde övergår allt världslighetens väsen och dess pösande släkt.

Eller följande (som någon kanske tycker att jag själv är i farlig närhet av efter att ha läst mitt förra blogginlägg):

Världsförsoningen
Försoning, försonlighet, inte vrede, inte vedergällning! Inte döma, framför allt inte döma!
Sa tjuven till domaren.
:o)
Men jag säger bara som Jeremia: "Herre om jag måste gå till rätta med dej, så behåller du ändå rätten." D.v.s. Gud är suverän, och var det som skedde verkligen bokstavligen hans direkta vilja så var det oavsett vad jag tycker. Men jag måste inte gilla det (hör ni det Olof och Stefan), utan nyttjar friheten att starkt protestera precis som Abraham, Moses och Jeremia vågade göra i andra sammanhang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du uppmärksammar Olle H som jag träffade några gånger, när jag var barn. '286 sätt att tänka' försvann på något mystiskt sätt från min hylla och jag saknar den. Olle H å sin sida uppmärksammade Harriet Löwenhjelm, som i sin tur i dagarna ånyo uppmärksammats i en ny biografi. Olle H var några år yngre än Harriet L och hade i sin ägo flera av hennes teckningar, varav en numera är min. Lyckligtvis har inte den försvunnit.

Andreas Holmberg sa...

Tack för kommentaren, som jag först nu uppmärksammade ;o). Lite synd att du är anonym, så att jag inte kan slå en telefonsignal. Det vore roligt att få veta mer om Olle H. Och Harriet Löwenhjelm är ju verkligen en "minor classic", inte så liten förresten.