tisdag 20 april 2010

Inför 100-årsminnet

Påskvänner!

Nästa år är det 100 år sedan Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner (namngivet av Dagens Nyheter!) separerades från EFS. På Johannelund pågår i dagarna ett forskningsseminarium kring "syskonsällskapen". Spännande! Intressant för EFS-are och andra som inte kan vara med i Uppsala kan det kanske också vara att ta del av vad BV:s mångårige ledare Axel B Svensson som 33-åring skrev om bakgrunden till separationen. Det är givetvis en partsinlaga, men som sådan läsvärd, inte minst p.g.a. att författaren är en sällsynt skicklig skribent.
Professor Daniel Lindmarks far Henning (en tid rentav BV:s ordförande) reste under min barndom på 70-talet som predikant regelbundet till Luleå och predikade i Mjölkuddsgården eller (på 80-talet) i Kyrkans Hus. En mycket god predikant, som jag minns det. Inte alla kunde fängsla lågstadieeleven Andreas, men Henning stoppade med jämna mellanrum in några anekdoter i sina predikningar, vilket gjorde att man liksom satt på helspänn för att inte missa nästa historia. (Något att tänka på för fler talare, kanske?). Han använde inte talarstol men ställde däremot en vanlig stol framför sej och stödde sej lätt mot stolsryggen. Han hörde också till dem som inte sopade svåra frågor under mattan eller förenklade dem på ett sätt man i mer vuxen ålder börjar finna genant. Svåra saker fick förbli svåra. Respekt.
En gång (1979) var jag på barnläger i Lutherska kapellet på Strömnäs i Piteå (där Lindmarks då bodde). Ett och annat tältmöte i Västerbotten har jag också varit med om ("tältet trasigt, mamma - laga med plåster" sägs jag ha utbrustit i 3-årsåldern), liksom ett ungdomsläger på Strandhem i Skåne hösten 1990. Annars har jag inte haft så mycket att göra med just BV. (Nuvarande ELM-BV, alltså). Just nu har jag dock en del kontakter med anledning av ett pågående sångboksarbete inom rörelsen, där jag försöker bidra efter förmåga.

5 kommentarer:

ErikJA sa...

Det finns ju inte någon ELM-bv-förening riktigt i Din närhet, men välkommen att bli ett ELM-fan på Facebook!
/Erik

Andreas Holmberg sa...

Hej Erik J A! Det låter ju riktigt ruskigt att bli ett fan ("fans" har jag lite lättare att acceptera ;) - och jag vet inte riktigt hur "bibeltrogen" jag kan sägas vara eller hur hängiven ELMBV-anhängare jag verkligen är. EFS får duga än så länge (vi har en liten förening här och jag blev precis inbjuden till samling nu på söndag, när jag tyvärr(?) är i Mellansel). Tack för inbjudan i alla fall, och lycka till med nya jobbet!

Stefan S sa...

Det var ett intressant program - dock hittade jag inte information om det på Johannelunds hemsida.
Att EFS och BV gör en gemensam satsning av detta slag får vi verkligen glädja oss över!
Stefan

Andreas Holmberg sa...

Ja, Stefan, det är i varje fall ganska spännande och delvis överraskande (för min del).

EFS:s och BV:s resp. systerkyrkor i Eritrea har ju gått ihop - men vad jag kan se har inget av det som hände 1909-11 i Sverige förlorat sin relevans idag. Det finns stora skillnader i grundläggande bibelsyn och Svenska kyrkan-syn trots "biblicistiska" strömningar i EFS (Agne N., Anders S. och Olof E.) och större teologiska/ekumeniska öppningar än förr i ELM-BV:s sydligaste del.

Eller har jag fel? Kan själva 100-årsjubileet och samarrangemangen i samband med det åter föra rörelserna ("EFS I och EFS II" som Rune Imbeg talade om) närmare varandra både teologiskt och socialt/praktiskt? Och på vilka villkor är det i så fall en glädjande utveckling? Vad tycker ni?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.