måndag 5 april 2010

Fem påskandakter med ELM-BV:s tillträdande missionsföreståndare Erik J Andersson

Påskvänner!

Även ELM-BV får en ny missionsföreståndare - en oväntat ung dessutom (fast EFS:s legendariske missionföreståndare Nils Dahlberg var knappast äldre när han tillträdde, och Carl Olof Rosenius var bara 26 år när han tog över Pietisten). Avgående missionsföreståndaren Roland Gustafsson har, som tidigare nämnts, blivit "missionsbiskop" i Missionsprovinsen.

(Om någon nu tycker att min blogg borde byta namn till "BV idag" vill jag betona att jag aldrig ens reflekterat över att gå med i ELM-BV - jag betraktas hellre som konservativ i EFS än som liberalteolog i BV ;o) och dessutom tror jag att närmaste ELM/BV-grupp finns i Gagnef i Dalarna! Men jag tror att det som nu händer i ELM kan ha betydelse för även för många EFS-are och deras reflektioner kring förhållandet till Svenska kyrkan).

Erik J Andersson är f.n. perumissionär och kan även träffas på sin blogg. Jag tycker att han gör ett mycket fräscht och inspirerande intryck på den klassiskt evangelisk-lutherska trons grund (som ju i grunden är evigt fräsch; en annan grund kan ingen lägga...).

Kan man tänka sej ett bättre sätt för en tillträdande missionsföreståndare att presentera sej och sin mission/vision/passion än att lägga ut 5 korta påskandakter på YouTube? (Det tar mindre än 10 minuter att lyssna till alla 5). Erik är kanske inte fullt så "medial" och manusobunden som vår missionsföreståndare Stefan Holmström än (lyssna till och sprid SH:s YouTube-hälsning om du inte redan har gjort det!). Men visst är andakterna från gröna Peru (!) innehållsligt mycket goda? Och visst är det roligt att båda missionsorganisationerna har missionsföreståndare med så gedigen erfarenhet av internationellt missionsarbete?









Inga kommentarer: