lördag 2 oktober 2010

Gunvor tänker långt och väcker ytterligare tankar

Påskvänner!

Läs och begrunda teologistuderande
Gunvor Vennbergs ytterligt tänkvärda och insiktsfulla bloggtext!

Men samma fråga som hon ställer till kyrkans liberalteologiska ledarskap, skulle man väl kunna ställa till de konservativa som inte vill att hon ska få bli församlingsföreståndare (för att hon är kvinna). Många upplevde väl före 1958 något liknande som det Gunnel upplever nu:

Därför blir jag beklämd när den icke antagna prästkandidaten för första gången får ett ansikte för mig och det visar sig vara en av de smartaste teologer jag har träffat. En av de trevligaste också för övrigt.
Alltså är de s.k. kvinnoprästmotståndarnas (inte bara högkyrkliga och inte bara män!) ständiga utmaning att anvisa troende och smarta kvinnor en lämpliga arbetsuppgifter, gärna även väl avlönade, i både församlingsliv och mission - också sedan ev. barn vuxit upp. (Som norrbottning tänker jag inte minst på den högkyrkliga folkhögskolerektorn Anna-Greta Norén vid Pitedalens folkhögskola).
Om man läser Margit Sahlins memoarer ser man att det på 1940-talet - inför "hotet" om kvinnliga präster - utvecklades stor kreativitet när det gällde att föreslå olika sätt att ta vara på den kvinnliga begåvningsreseven inom kyrkan, men att den kreativiteten i många konservativa sammanhang tycktes upphöra när beslutet att prästviga kvinnor hade tagits. Och Kyrkliga Förbundets givartjänst och Missionsprovinsens vigningar tycks idag bara gälla män, trots att kvinnor sedan länge accepterats, ja dominerat, som diakoner i evangelisk-lutherska sammanhang (mer än i romersk-katolska).
Men ingen vill väl vara utan kvinnliga teologer och skribenter - jfr t.ex. Maja-Lisa Söderlund och Lina Sandell - och vem har sagt att kvinnor bara får vägleda barn och hedningar? Om Bibeln inte känner till "kvinnliga präster" har den å andra sidan åtskilliga kvinnliga profeter, både i Gamla Testamentet och Nya. (Filippus hade t.o.m. fyra stycken i familjen!). På bl.a. det här området har nog många s.k. lågkyrkliga EFS:are - både män och kvinnor! - positivt bidragit i den "inomkyrkliga ekumenik" som uttrycks i bl.a. Frimodig kyrka eller OAS-rörelsen.
"Om ändå allt Herrens folk profeterade!" "Era söner och döttrar ska profetera." "Utsläck inte Anden. Förakta inte profetiskt tal."
Ja, lär mej att följa dej vart du än går,
och lär mej att se vad du ser och förstår,
att tala ditt ord på ditt värmande sätt,
att verka och be för de fattigas rätt.

Inga kommentarer: