torsdag 13 januari 2011

Danielplanen nånting för mej, tror jag

Påskvänner!

God fortsättning! "Nu är glada julen slut, slut, slut / julegranen dansas ut, ut, ut". Då kan det väl vara bra att börja en liten "förfasta" enligt Danielplanen? Jag har nog länge tyckt att även Rick Warren såg lite fetlagd ut (särskilt jämfört med föregångaren som "megapastor" Billy Graham), men att han ökat 1,5 kilo för varje år han varit pastor i Saddleback Church (30 år) visste jag inte. Tyckte nog att han var lite överentusiastisk för den rätt stötande chipsreklamen nån kompisförsamling hade gjort...

I vilket fall som helst: Daniel, vars bok vi läst här hemma under slutet av förra året, är Bibelns meste vegetarian (åt bara "mos" enligt Karl XII:s bibel, "grönsaker" enligt senare översättningar). Och klarar Rick Warren att gå ner 40 kilo under 52 veckor ska väl jag kunna gå ner 30. (Hm, hm - vad tror du min kära fru?).
Vare sej vi lyckas eller misslyckas - och för att hela projektet inte ska bli lagiskt - får vi påminna oss det ord som en Livets Ord-anknuten lumparkompis ständigt påminde om när vi var mindre framgångsrika: "Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus." Och maten är liksom kroppen en Guds goda gåva - och just därför värd att behandla med omtanke och (själv-)respekt.




1. Tack o Gud att du ger oss mat,
tack o Gud att du ger oss mat,
tack o Gud att du ger oss mat
just där vi är!

2. Halleluja, prisa Gud,
halleluja, prisa Gud,
halleluja, prisa Gud
just där vi är!
Amen.

Inga kommentarer: