måndag 30 juli 2012

Inte på missionsdag men dock aftonsång

Påskvänner!

Häromveckan var det missionsdag på Brogården med en riktig missionär (bra jobbat, Henrik och ni andra!), men jag var som sommarkantor fullt upptagen med att öva inför ett bröllop med sångsolist och violinist. Så jag missade den i år (i fjol såg jag i alla fall en del av filmen om och med Annethe Munga), men ska vi ha någon "yttre mission" är det absolut nödvändigt med missionsvänner och missionssamlingar, som både väcker och kanaliserar intresse för denna verkliga kärnverksamhet.

Och det är väl då, som det sas på årskonferensen Pite i fjol, också en nödvändighet med "inre mission" för att vi alls ska ha några utsändande och understödjande missionsorganisationer i Sverige i framtiden. Resursfördelningen kan alltid diskuteras, men missionsuppdraget är ett och odelbart. Även svenskarna hör till de folk som Herren kallar till lärjungar.

Igår kunde jag i alla fall - efter friluftsgudstjänst, havsbad m.m. ute i Våtnäs - vara med på halva "aftonsångsgudstjänsten" i Brogården klockan 18 med Sven-Erik och Ingela Olsson från Brunflo. Skönt att bara få sitta och lyssna en stund i lugn och ro med barnen lekande i sandlådan utanför. De och jag "rekade" lite inför barnsångarlägret 15-16 augusti, kan man säga. Kanoterna nere i slänten mot Nianån såg f.ö. väldigt lockande ut. När vi om några veckor flyttar till Iggesund får vi betydligt närmare dit...

Gå, ropa ut från bergen
över vårt land och överallt!
Gå, ropa ut från bergen
att Frälsaren är född.

Inga kommentarer: