lördag 18 augusti 2012

Den försvunne evangelisten

Påskvänner!

Det är i o f s rent mänskligt inte svårt att förstå varför en evangelist, och därtill en evangelist från Etiopien, drömmer om en mer lukrativ tillvaro. Det är nog även en hel del evangelister och predikanter här hemma som frestats att av ekonomiska skäl "hoppa av" på ett eller annat sätt. Men nog förstår man även Erik Johanssons frustration över det missbrukade förtroendet - det finns ju som sagt många etiopier som har det bra mycket sämre än Afewerk Tafessa, och hur ska EFS våga bjuda in gäster från utvecklingsländer (och kunna fixa visum åt dem) om de hoppar av här?

Samtidigt: en evangelist från t.ex. Eritrea (eller låt oss säga Syrien) som inte vill fortsätta leva under en hård diktatur kan man ju verkligen och på alla sätt och vis förstå. Och inte heller Etiopiens regim är vad jag förstår att leka med, även om de demokratiska inslagen är större där. Så, ja, jag vet inte riktigt. Men Erik känner tydligen till att det rör sej om rent ekonomiska motiv, och det känns ju ovärdigt en evangelist som trots allt har fast anställning på en central position.

Men låt oss be för Afewerk och Mekane Yesus-kyrkan, för Erik och EFS. Nu blir det flyttning och flyttstädning för oss i Bollnäs/Iggesund, så det blir nog inte mycket mer bloggat här i augusti. Men jag lovar att återkomma med tankar och erfarenheter från barnsångarlägret.

Jag tror på de heligas samfund,
där stärkes mitt sviktande mod.
Men avskild från alla
jag snart skulle falla:
den kraft som förenar,
upprättar och renar
är Jesu försonande blod.

Inga kommentarer: