fredag 12 oktober 2012

Kantorsvikariens vardag

Påskvänner!

Har hoppat in och tagit några begravningar på sistone, förutom mina diakonala uppgifter i församlingen. Förra fredagen var det två, med både in- och utgångsmusik och en del solosånger, och jag kunde bara öva på torsdagen eftersom jag var på Breidagård måndag-onsdag. Det blev stressigt, särskilt som det var så proffsiga solosångare som Micke och Helen (å andra sidan var det ju just tack vare deras proffsighet som det hela till slut gick vägen ;o).

Idag är det bara en begravning (kl. 13) och jag har kunnat öva länge, så det känns lugnare. Ave verum corpus av Mozart, med jättefin både text och melodi, har jag kunnat plocka fram noter till här på nätet, vilket nu går alldeles gratis med nästan all klassisk musik; helt fantastiskt - om än lite jobbigt för notförlagen!

Efter begravningen blir det sång och musik på servicehuset Tryggebo, dit en bara 11-årig kille också kommer och spelar en del pianostycken. Jätteroligt!

Nu far jag iväg i det fina höstvädret!

Ej blott en blick, ett ord jag beder om -
nej, som till Emmaus du fordom kom
och sorgsna bröders tunga börda bar,
kom, ej att gästa blott, bliv hos mig kvar.

Inga kommentarer: