lördag 2 mars 2013

Debattforum för EFS?

Påskvänner!

I år har jag - enligt löfte - inte tänkt lägga några motioner till EFS´ årsmöte (det får räcka med motionerna till Folkpartiets landsmöte i Västerås). Men precis som Anders Bergstedt och Bengt Begis Gustavsson m.fl. ser jag gärna fortsatt debatt i aktuella frågor och efterlyser vettiga debattforum för EFS-are. Tipsa mej gärna i kommentarsfältet!

Jag har inte haft ambitionen att göra den här bloggen till något större debattforum, däremot välkomnar jag diskussion även här. Men det skulle givetvis behövas något mer centralt forum. Missionsföreståndaren verkar inte särdeles bekväm med att hans blogg blir ett debattforum - se http://stefanholmstrom.blogspot.se/2013/02/mekane-yesuskyrkan-bryter-med-svenska.html - eller menar han bara att han inte har tid att svara på alla frågor? Det får man ju respektera. Kommentarsmöjligheten är i varje fall värdefull, men Stefan skriver lite för sällan för att riktigt "hålla grytan kokande" (att han ska ligga i bloggarselen som Stefan Swärd är ju dock inte att begära).

Budbäraren och Erika Cyrillus försökte under några år erbjuda ett debattforum på nätet, men det blev kanske ett alltför "svårskött pastorat". Kanske beroende på mej, som enligt Anders Bergstedt "i alla debatter tar stort utrymme och gör det enkelt för sej"? Men även Anders och Begis debatterar ju gärna, och jag instämmer helt i Anders Bergstedts svar till missionsföreståndaren: Hur skall debatten föras då det inte finns något annat forum ? Att information och debatt främst sker genom Dagen och Kyrkans Tidning är pinsamt !

I morgon har f.ö. EFS Njutånger årsmöte - och jag kan inte vara med. Pinsamt. Men min hustru var redan före jul kallad att predika vid ett eftermiddagsmöte hos en missionsförsamling i Norrhälsingland - av släktingar på svärfars sida som ville bjuda hem hela vår familj i samband med arrangemanget. Så det är klart jag är lojal med frun och familjen i första hand. Ändå är det svårt när man vet hur hårt en liten skara i EFS-föreningen engagerar sej - och jag själv mest glidit omkring på en räkmacka (eller hur man nu säger ;o) det här första året. Nu ska jag i alla fall betala medlemsavgiften.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en Facebook-grupp som heter "samtal om EFS - längtan och identitet". Lite tyst nuförtiden men skulle gärna se din röst där. Missar förstås de som dissar Facebook men ändå rätt bred grupp.
/Erik Thors

SigridL sa...

Vi flyttade årsmötet till 10/3
Så du kan vara med
Dock berodde det inte på dig utan på Hans Weichbrodt som är i en stad nära dig den tredje

Andreas Holmberg sa...

Tack för tipset, Erik! Hoppas bara att jag inte tar för mycket utrymme om jag ger mej in där ;o).

Sigrid - vad glad jag blir! Och vad skönt att det inte berodde på mej. Börjar det klockan 15.00 så att den som vill hinner till sinnesrogudstjänst i S:ta Maria kl. 18?

SigridL sa...

Våra årsmöten har alltid börjat 14.00
Har du inte fått Rolands mail? Byt epostleverantör

Andreas Holmberg sa...

Jajaja, Sigrid ;o). Så många andra möten på EFS har faktiskt börjat först 15 eller 16 att jag redan börjat vänja mej ;o).

Neb då blir det nog tid både för middag och sinnesrogudstjänst.