fredag 15 mars 2013

Samtal om EFS?

Påskvänner!

Nu när administratören - tack! - efter ca en veckas förfrågan givit mej tillträde till "den slutna gruppen" Samtal om EFS - längtan och identitet, ser jag att gruppen verkar halvt avsomnad efter ett drygt års tillvaro. Det är flera veckor sedan senaste inlägget, och sedan i somras har inte mycket hänt (aktiviteten verkar ha varit som störst för ca 1 år sedan). Trots att jag knappast  - ännu ;o) - skrämt bort någon därifrån, och trots att bl.a. Eskil Jonsson, Lisa Minnhagen, Bengt "Begis" Gustavsson, Marianne Hellgren och min nuvarande arbetskamrat Bernth Alexandersson (jo, det är mest killar, även om t.ex. min distriktsföreståndare Margareta Westin Olsson också synts) under 2012 gjort förtjänstfulla försök att hålla ångan uppe. Och varken mina (5!) motioner till förra årskonferensen - rätta mej gärna om jag har fel - eller, mer förvånande, Mekane Yesus-kyrkans avbrutna relation med Svenska kyrkan verkar ha satt några större spår i debatten. Däremot har Eskil Jonsson för någon månad sedan initierat en mycket viktig diskussion med anledning av sin debattartikel i Kyrkans Tidning - "Kris för lutherdomen?", en diskussion som dock tyvärr inte många verkar ha hakat på.

Är inte detta forum Samtal om EFS alltför viktigt för att läggas på is? (Även om en faste- eller påskpaus säkert kan vara nyttig). Eller finns det något ANNAT forum som NU är det verkliga "inne-forumet"? Jag visste ju inte om Samtal om EFS-gruppen utan märkte bara att det gamla Facebook-forumet - som f.ö. då var mitt enda skäl att ansluta mej till Facebook! - med den gamla EFS-symbolen inte längre fanns eller fungerade. Inte för att just jag måste ha tillgång till alla forum, men för att det verkligen behövs en plats där exempelvis motioner till årskonferensen kan diskuteras fritt. Hade jag känt till Samtal om EFS hade jag förstås redan ifjol velat initiera ett samtal om motionerna - särskilt som jag själv var på ett konfirmandläger på Graninge stiftsgård under hela konferensen.

Kanske är det ändå nygamla Budis som fortfarande är det Verkliga debattforumet för EFS? Om man skriver tillräckligt kort och sällan för att komma in där, vill säga. Eller också är det motioner till årskonferensen som gäller...

Inga kommentarer: