måndag 29 april 2013

Bara några veckor sedan EFS medlemsmöte bekymrat diskuterade snöläget

Påskvänner!

Vid ett medlemsmöte för några (tre) veckor sedan konstaterade vi bekymrat att det var mycket snö kvar och kort tid till valborgsmässoafton. Söndagen därefter åkte jag 6 km på skidor och rev sönder låret på skaren när jag föll.

Sedan kom våren. Och nu finns det knappt någon snö kvar, annat än i skuggiga norrslänter - typ banvallen uppe i skogen. Och lite is på sjöarna - men den far närsomhelst den också. Brogården here we come! (Tyvärr for jag till Mellansel i fredags när det var vårstädning).

Blir väl lite om detta i vårtalet också, om jag är fullt talför då (veckan har varit präglad av ohälsa).

Lite poesi nu ur J S Westmans härliga vårlåt:

Nu är sjudande vår,
nu är jublande fröjd,
nu är islossning, solsken och ljus!

Och ur Arnulf av Löwens passionerade passionspalm från 1230 ca i Per Juliussons översättning:

Därför beder jag i tårar:
låt en flod från fjärran vårar
hjärtats djupa tjäle smälta,
alla hinder undanvälta,
all min blodskuld skölja bort. (St72:47)

Och så Arne Höglunds hit som jag spelade på min brors bröllop i Karesuando juni 1997:

2 kommentarer:

LeoH sa...

Du är morgonpigg du!

Andreas Holmberg sa...

Ja ibland, Leo! Somnade samtidigt som ungarna igår och morgonen var ljus och fin, så jag tänkte spåna vidare lite på vårtalet innan övriga vaknade. Men nu börjar jag känna mej lite sömnig ;o)