torsdag 27 februari 2014

Ärkebiskop Matteus talar Guds ord

Påskvänner!

En predikan så här inför Fastlagssöndagen:



Han är en fet gubbe, nästan som jag, och t.o.m. hans mustasch är för tjock. (Förlåt om någon blir anorektisk av att jag påpekar det, han påpekar sånt där själv ibland). Och det är fortfarande långt till påsk. Men visst får man vara glad ändå! Och hoppas att också vi i Svenska kyrkan ännu någon gång får en ärkebiskop värd namnet. (Nej, det hjälper inte om det blir en karl). Han här som vore värd det namnet kallas visst president - men är i sak detsamma för drygt 2 miljoner kristna i USA.

Tycker någon det är konstigt att ungdomarna applåderar hans predikan nedan - där Emmausberättelsen återges precis som i den här ovan! - så ska hen veta att samma öde drabbade S:t Chrysostomus redan på 400-talet.

Nej, jag vill inte att vi ska bli amerikaniserade. Men tänk om vi kunde bli evangeliserade igen! På riktigt. Tack Matthew, tack Jesus!



Och så är det åter tid att leta fram eller köpa Harrisons Liten bok om stor glädje och läsa den under fastan och tiden fram till pingst (90 glädjerika dagar)! Den reas nu för endast 79 kronor! (Nej, jag får inte betalt för att göra reklamen - jag fick boken för två år sedan och gillade den, inte minst den underbara bönboken på slutet!).

Liten bok om stor glädje (kartonnage)

Inga kommentarer: