fredag 19 september 2014

Lina Sandell på Missionskyrkan

Påskvänner!

Det är mycket fint man glömmer att berätta! I onsdags blev jag positivt överraskad av Jard Samuelsson med komp-isar uppe i Nianfors. Kristen smörsångare har han ju kallats, men det fanns en äkthet och ett allvar i tilltalet (inklusive önskan om förbön inför gudstjänsten) som grep mej, trots att musikstilen kanske inte är "min".

Och för tolv dagar sedan - när temat var Friheten i Kristus - fick jag höra trion Labatre sjunga fyra(!) Lina Sandell-sånger i 11-gudstjänsten på Missionskyrkan i Hudiksvall det var Är det sant att Jesus är min broder, Nu vill jag sjunga om modersvingen, Jesus för världen och Jag kan icke räkna dem alla. Ackompanjemanget på stränginstrument var ibland rätt häftigt "moderniserat", men det bidrog bara till att lyfta fram de gamla formuleringarna och tidlösa sanningarna.

Tack Lina Sandell och Karin Svalfors (vilken sångröst!), Anders Borgström och du som jag alltid glömmer vad du heter! Tack Gud för en fin gudstjänst!

Jag kan icke räkna dem alla,
de prov på Guds godhet jag rönt,
likt morgonens droppar de falla
och glimma likt dessa så skönt.
Jag kan icke räkna dem alla,
de prov på Guds godhet jag rönt.

Inga kommentarer: