onsdag 17 september 2014

Surströmming och städdag

Påskvänner!

Glömde berätta om surströmmingen i fredags - men den var både god och nyttig! Ett trettiotal surströmmingsvänner (nåja, alla var kanske inte det!) hade mött upp på Brogården. Mina två pojkar passade dessutom på att paddla längs Nianån upp till Skarplyckasjön och tillbaka mellan huvudrätt och efterrätt.

Nu på lördag blir det städdag på EFS-kyrkan i Njutånger från 10-tiden och framåt. Inte lika roligt kanske, men minst lika nyttigt. På söndag är det första gudstjänsten för säsongen i EFS-kyrkan (eller bönhuset som jag säger) kl. 11, då kh Pär Stenberg predikar och Roland Lundqvist spelar. Alla är välkomna vid båda tillfällena!

Själv är jag dock inte med annat än på städdagen. För på lördag kväll/söndag förmiddag firar vår familj 100-årsjubileum på Missionskyrkan i Bollnäs (som byggdes 1914). Vi övernattar i stuga i Vevlingestrand. Söndagens tema är ju Enheten i Kristus, så det kan kanske passa att vara lite ekumenisk då? (Vi kan gott kalla söndagen Ekumeniksöndagen, tycker jag, precis som förra söndagen kallades Diakonisöndagen - det lättar upp i den långa räkningen "efter Trefaldighet"!).

Jag tror på de heligas samfund,
en enhet som världen ej ser.
Om någon har smärta,
då lider vart hjärta,
men större blir fröjden
när Gud ifrån höjden
bevisar sin nåd mot alltfler.

Inga kommentarer: