måndag 7 september 2015

Lingonplockarhelg blev blåbärsplockarhelg!



Lingonen var inte alls så där röda och fina som på Wikipedia-fotot jag la ut förra veckan. Inte längs Ljusnan 10 mil inåt landet i varje fall. Men blåbären var svällande och stora och ofrostskadade, så dem fick vi ca 25 liter av på bara några timmars plockning (Anna-Karin plockade lingon trots allt - de halvröda är också vackra och goda och enligt uppgift rodnar de utan att schangsera om de får ligga kvar i rumstemperatur några dagar). Men bären ska ju rensas också! På Skytesvallen fanns en härlig bärrensarmaskin . tack för rensarkursen, Henrik! - som byggde på att skräpet följde med uppåt och föll ner i en skräplåda när man vevade ett tygband i lagom hastighet,, allt medan bären rullade neråt mot bärlådan. Men p.g.a. störtregn och avslutande surströmmingsmiddag (och p.g.a. att jag skulle in till Svenska kyrkans tält på Hudiksvalls marknad mellan kl 21 och kl 24) hann jag inte "grovrensa" klart. Det blev mycket jobb på altanen igår, kan jag säga, medan övriga familjen åkte karusell på marknaden. Men mycket naturligt lösgodis också - jag aktade inte för rov att stoppa i mej några nävar när hungern satte in! Och precis som på Skytesvallen avslutade jag med surströmming (hittade en burk längst ner i frysen) - övriga åt fiskbullar när de äntligen kom hem vid halv 7-snåret.

Och nu ska jag och Anna-Karin in till stan för att hämta marknadsgrejor åt Enånger-Njutångers församling, köpa spelbok för trombon åt Staffan samt 5 kg beställda blåbär (rensade!) av ett par rumäner som hittat ut i skogen och säljer för 40 kr kilot utan mellanhänder. Riktigt, riktigt bra idé och jag skulle verkligen unna alla som sitter och tigger just nu att hitta ut i bärskogen istället (jag vet att många häromkring redan har gjort det!). Ska man skänka en hink och en bärplockare istället för en slant? Men man måste nog visa/skjutsa till något bra, oplockat bärställe också, och här runt Iggesund är jag verkligen fortfarande dålig på att hitta bär i några större mängder - även om det finns både lingon, blåbär och hjortron att "nappa" och äta direkt. Det är så "iggigt" med massor av sten och flyttblock överallt, tycker jag.

När det gäller vildbärsplockning kan man verkligen tala med vår Frälsares ord om att "skörda där man inte har sått". Ändå passar tacksägelsepsalmen om rikligt välsignad möda bra också på bärplockning, ett år som detta i varje fall! Och jag är tacksam också för de fina afton- och morgonböner (med mycket sång!) som Henrik ledde på Skytesvallen - huvudbibelversen den här gången var att "han som i oss har börjat ett gott verk också ska fullborda det intill Kristi Jesu dag". Det handlar om växt och mognad även där, alltså. Jag tror att det blir ett bärplockarläger på Skytesvallen också nästa år - men kanske ska vi ta den andra helgen i september istället om vi vill plocka lingon istället för blåbär?

Gud har gjort under och rikligt välsignat vår möda!
Växten han givit och jorden har burit sin gröda.
Än mera gott,
rikare gåvor jag fått
själen till glädje och föda.

Inga kommentarer: