måndag 29 maj 2017

Pingstkonferens!

Påskvänner!

OK, när jag för en gångs skull INTE har missat Efs årskonferens pga konfaläger på Åkerögården, missar jag den ändå pga själva konfirmationen i Enånger på söndag och Annandag Pingst-högmässa i Njutånger måndag kl 11, där jag ska spela orgel!

Ser att det blir Efs-årsmöte under högmässotid på Annandagen (ni vet väl om att det är staten, inte kyrkan, som avskaffat Annandag Pingst, men jag hoppas att morgonmässan innehåller Annandagens fina texter, det behövs ju faktiskt tid för själva årsmötet också).

För Tredjedag Pingsts högmässa (tisdag kl 11) hoppas jag verkligen att Du gamla du fria inte sjungs som gradualpsalm, utan kanske följande texter och psalmer som gällde på Tredjedag Pingst fram till Stora helgdöden 1772: Apg. 8:14-17 samt Joh. 10:1-10, SvPs 346 och 51. I Anders Nohrborgs postilla (han dog 1767) finns en fin predikan för Tredjedag Pingst, om någon har den hemma (pappa har men inte jag).

Kul att det blir pingstfirande i dagarna tre på Efs årskonferens! Vi påskvänner är ju faktiskt även pingstvänner! Kom, helige Ande!

Inga kommentarer: